Energie op het werk

3 uitgebreide tips om in 2019 meer energie uit je werk te halen dan dat je er in stopt!
1 feb 2019

3 tips die jouw werkdag een boost geven!

//
Comments0

Ben jij ook altijd helemaal gesloopt na een werkdag? Heb je ’s avonds soms bijna geen fut meer om nog te koken? Een baan kan veel energie van je vragen maar soms kan je de werkdag door een andere insteek een stuk gemakkelijker maken voor jezelf. Wij hebben hier 3 uitgebreide tips waarmee je het voor zowel je collega’s als jezelf een fijnere dienst kan maken.

1. Waar zit jouw energie?

Zoek uit wat van jou energie vergt, en waar je juist energie van krijgt. Simpele vragen waar je meestal niet genoeg tijd voor neemt om goed over na te denken. De meeste taken op het werk doe je omdat ze van je worden verwacht, niet omdat je ze zelf kiest. Wat voor iemand anders een klein klusje is kan voor jouw een gigantische opgave worden omdat je er niet in thuis bent. Maak eens een lijstje van alle taken die je in één week krijgt en uit voert. Deel dat lijstje op in 2 kolommen. Links de taken die graag of met gemak doet, rechts de taken die jou niet lekker zitten. Bespreek de resultaten met je leidinggevende zodat je kunt kijken of sommige taken misschien met een collega geruild kunnen worden. Dit kan niet alleen voor jou goed uitpakken, maar ook je collega en vaak zelfs het hele bedrijf kan fijner en efficienter gaan werken.

2. Verbeter je mentale veerkracht!

We zijn eigenlijk elke dag bezig met het verbeteren van de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor ons werk. Dat is super goed, maar de meeste mensen vergeten één van de belangrijkste eigenschappen die je kunt hebben voor je werk. Mentale veerkracht is ook een vaardigheid die je kunt verbeteren. De gedachten in je hoofd nemen altijd een bijbehorend gevoel in je lichaam met zich mee. Als je in de gaten krijgt welke fysieke gevoelens je krijgt van bijvoorbeeld spanning, dan kan je daarop inspelen en meer controle krijgen over je brein. We brengen veel tijd door aan het denken over dingen die in het verleden zijn en waar we geen invloed (meer) op hebben. Ook vrezen we ontzettend voor dingen die misschien in te toekomst kunnen gaan gebeuren (maar vaak uitblijven) dus hoeveel energie blijft er dan nog over voor het denkwerk dat je op dat moment wel daadwerkelijk nodig hebt? Probeer je gedachten te focussen op de dingen die er op dat moment daadwerkelijk toe doen, en probeer je niet te veel af te laten leiden door zaken waar je zelf geen invloed op hebt.

3. Werk altijd naar een doel toe.

Stel voor jezelf doelen. Doe dit voor zowel korte als lange termijn. De meeste mensen hebben vaak wat vage doelen, zoals geld verdienen of carrière maken. Die doelen zijn gek genoeg niet altijd motiverend genoeg. Kijk eens naar bijvoorbeeld trauma-artsen of brandweermannen. Op het moment dat ze een opdracht krijgen dan is het korte termijn doel vaak heel concreet. Er moet een mensenleven gered worden. Op lange termijn kijken we even naar een ondernemer. Die wil bijvoorbeeld over 5 jaar een gezonde, goedlopende zaak neergezet hebben die succesvol wordt, niet alleen financieel maar wellicht ook op gebied van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Bij het stellen van doelen is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn. Doelen werken het beste als je een concrete prestatie op een exact geplande datum afgewerkt wil hebben. Wees niet bang om te falen. Ookal lukt het niet om de geplande datum te halen, dan zul je verbaast staan van de voortgang die je hebt geboekt en ben je super gemotiveerd om het de volgende keer nog beter je best te doen!

Geef een reactie