Stress

Door social media en WhatsApp
17 jan 2019

Stress door social media en WhatsApp

//
Comments0

Facebook, Instagram, Snapchat, Whatsapp, noem het allemaal maar op. Nederland wordt steeds socialer, online dan. Je smartphone staat de hele dag roodgloeiend. Als je opstaat komen de eerste berichten al binnen. Likes op Facebook of even dat mailtje openen en beantwoorden. Je hersenen raken op deze manier enorm overprikkeld, er kan stress ontstaan. Maar hoe komt dit nou?

Stress door social media en WhatsApp

Social likeness

Iedereen wil leuk gevonden worden. Vaak stellen personen hoge eisen aan hun berichten op social media. 10 likes is onvoldoende, en veel personen hebben veel online vrienden. Maar hoeveel van deze personen ken je nu echt. Ook zij krijgen jouw berichten te zien. Maar hoe kan het nu dat we online leuk willen worden gevonden?
Dit is namelijk helemaal niet nodig. Ook vlak voordat je naar bed gaat wil je nog even gauw checken hoeveel likes je hebt gehaald.

Impulsen

Wat is de invloed van de smartphone op de slaap? Slaap is namelijk essentieel om de dag goed door te komen. Niet alleen de normale social media websites zorgen dus voor veel impulsen maar met name de chat apps zoals Facebook Messenger, Whatsapp en Snapchat zijn gevaarlijk. Deze blijven constant aan en vaak vlak voordat je in slaap wilt vallen komt er weer een pushmelding.
Onze tip is om deze pushmeldingen ’s avonds uit te zetten, zodat je weer tot rust kunt komen en uiteindelijk weer lekker in slaap valt.

Blauw licht

Kijk je in de avond vaak op je mobiel, tablet of televisie. Door de hoeveelheid blauw licht dat je binnen krijgt raakt jouw biologische klok als het ware in de war. Jouw geest raakt in de war doordat dit blauwe nachtlichtig door je hersenen wordt gezien als daglicht. Je hersenen denken dus dat je nog steeds overdag bent, terwijl het buiten allang donker is. De productie van melatonine wordt op deze manier afgeremd en het gevoel dat je in slaap valt blijft weg. Hierdoor val je dus minder snel in slaap, je nachtrust wordt verkort.

Wat kun je doen?

Wij geven een aantal adviezen met betrekking tot het gebruik van de smartphone:

  • Zet je mobieltje uit als je gaat slapen. Let wel op als je je mobiel gebrukt als wekker. Zet hem dan op vliegtuigmodus, zo krijg je geen berichtjes binnen en wordt je dus niet gestoord.
  • Plaats wat minder berichten op social media. Want zo krijg je minder de indruk dat je per se likes moet krijgen voor je posts.
  • Zet het mobieltje uit voor bepaalde momenten. Rust pakken is de sleutel tot niet overprikkeld raken. Zet bijvoorbeeld je smartphone aan voor 2 uur en vervolgens een uur uit. Dit uurtje kalmte werkt erg rustgevend.

Overprikkeld raken door de smartphone zit in een klein hoekje, wij willen je erop wijzen dat niet tijdig je rust pakken vaak voor stress kan zorgen. Te lang rondlopen met overprikkeldheid kan schadelijk zijn, pas dus op.

 

Hoeveel tijd breng jij dagelijks door op social media? Laat het ons weten in de reacties!

Geef een reactie