Slaapproblemen

Slaapproblemen verhelpen met voeding
5 feb 2019

Slaapproblemen verhelpen met voeding

//
Comments0

Slaapproblemen verhelpen met voeding

Slaapproblemen kunnen verminderd worden door de juiste voeding. De keuze van je voeding heeft enorm veel impact op de kwaliteit van je slaap. Een verkeerde toevoer van energie naar het lichaam is vaak de oorzaak van slaapproblemen. Strenge diëten kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat er een tekort aan energietoevoer is. In de meeste gevallen gaat het (in onze cultuur) om een overschot aan energietoevoer voor het slapen gaan. Het lichaam wordt ’s nachts dan nog flink aan het werk gezet omdat er nog veel eten verteerd moet worden, of het lichaam heeft te laat nog stoffen met een stimulerende werking binnen gekregen.

Voeding waardoor je slecht slaapt

Cafeïne

De bekendste oorzaak van slecht slapen door drank/voedingskeuze is zeker cafeïne. Cafeïne is slecht voor de nachtrust vanwege de stimulerende werking op de hersenen, nieren, maag en darmen. Eigenlijk weet iedereen wel dat cafeïne stimulerend werkt, ons wakker houd, en het niet verstandig is om in de avond nog cafeïne houdende dranken zoals koffie te drinken

Alcohol

Ook van alcohol is het redelijk bekend dat het een negatief effect heeft op de nachtrust. Hoewel veel mensen (terecht) denken makkelijker in slaap te vallen. Dit is namelijk waar, alleen is de slaap vervolgens veel minder diep en effectief, en als de alcohol uitwerkt word men sneller en vaker tussendoor wakker waardoor de algehele slaapefficiëntie (hoe effectief we slapen) een stuk lager is. Daar komt nog bij dat we door alcohol vaak vervelender dromen, meer zweten tijdens het slapen, en alcohol ons uitdroogt waardoor we hoofdpijn krijgen.

Vetten en eiwitten

Vetten zijn zwaar en heel erg traag te verteren door het lichaam. Als je ’s avonds nog veel vette voeding eet zal je lichaam de hele nacht druk bezig zijn met de vertering hiervan.
Ook eiwitten blijven langer in het lichaam. (twee keer langer dan koolhydraten). Beiden kunnen ons goed wakker houden. Daarnaast is je lichaamstemperatuur normaal een graadje lager tijdens het slapen, wat echter niet het geval is bij een volle maag.

Voeding waardoor je goed slaapt

Melatonine

Dit is het slaaphormoon wat ervoor zorgt dat we lekker kunnen slapen. Melatonine wordt op natuurlijk wijze door ons lichaam aangemaakt en regelt voor een groot deel ons slaap- waakritme. Zo wordt dit hormoon ook aangemaakt als het donker wordt. De aanmaak is dus een natuurlijk proces, maar is heel goed te bevorderen door rekening te houden met voeding!

Koolhydraten

Dit zijn eigenlijk gewoon (trage) suikers, en deze suikers bevorderen de insulineafgifte wat de opname van tryptofaan door het zenuwstelsel, en het omzetten naar serotonine, vergemakkelijkt. Behalve in volkerenproducten zitten koolhydraten ook in bijvoorbeeld, rijst, aardappels en deegproducten.

Vitamine B en C

De vitamine B3, B5 en B6 zijn betrokken bij het omzetten van serotonine naar melatonine, en dus ook van belang voor een goed verloop van het proces.

Vitamine C. Deze heeft een kalmeren effect op ons zenuwstelsel en zit onder andere in sinaasappels, ananas, aardbeien en broccoli.

Wat ga jij gebruiken om beter te slapen in de toekomst?

Geef een reactie