Stressoren

Hoe ga je om met stressoren?
19 jan 2019

Hoe ga je om met stressoren?

//
Comments0

Omgaan met stressoren

Stressoren zijn alle gebeurtenissen, ervaringen en situaties die zorgen voor stress. Deze stressoren bevorderen het stresshormoon en zorgen ervoor dat je gestresst raakt. Stressoren zijn onder te verdelen in 2 verschillende categorieën; Fysiologische en Psychologische stressoren.
Onder fysiologische stressoren worden verwondingen, (chronische) ziekten en/of pijn verstaan. Psychologische stressoren zijn voornamelijk gebeurtenissen, personen of opmerkingen die als negatief of bedreigend worden ervaren.
Wij hebben hier 5 tips voor je opgesteld om in de toekomst beter om te gaan met psychologische stressoren op het werk.

Tip 1: Een gezonde werkplaats

De eerste tip voor een gezonde manier van werken is: organiseer je werk. Hierdoor zullen er minder stressoren op je werk zijn en heb je overzicht. Hiermee creëer je een rust op je werkplek.

Tip 2: Prioriteiten stellen

Ten tweede is het belangrijk je alleen te richten op de taak waar de prioriteit ligt en dan verder te gaan met taken die daarna prioriteit hebben. Maak bijvoorbeeld aan het begin van de werkdag een lijst waarin jij jouw taken ordent in prioriteiten. Hierdoor werk jij efficiënter en daarnaast creëer je meer rust door andere taken even te laten liggen. Neem dan ook de tijd voor de taken waar je prioriteit liggen.

Tip 3: Pak je rust!

Een derde tip voor een gezonde manier van werken is: pak je rust! Sla je pauze niet over, maar ga in de pauze gewoon even een stuk wandelen of lees het boek dat je graag leest. Neem naast de pauzes nog een aantal time-outs tijdens je werk. Haal bijvoorbeeld een keer een glas water en neem af en toe even een hap frisse lucht. Voer dan tijdens deze pauze ook geen gesprekken over het werk en schakel even je telefoon uit.

Tip 4: Gebruik kwaliteiten van anderen

Gebruik ook de kwaliteiten van anderen, is de vierde tip voor een gezonde manier van werken. Leer de kwaliteiten van je collega’s kennen en probeer hiermee jouw eigen voordeel te doen, maar ook anderen mee vooruit te helpen. Krijg jij bijvoorbeeld een taak waar jij veel tijd aan zal moeten besteden en weet jij dat een collega de kwaliteiten heeft om deze taak snel en goed aan te pakken, geef deze taak dan door aan je collega.

Tip 5: Blijf realistsich

Ten slotte is het belangrijk jouw verwachtingen ten aanzien van je werk bij te stellen. Verwacht jij bijvoorbeeld een taak binnen twee weken af te kunnen krijgen, maar blijkt het toch meer tijd te kosten? Stel je verwachtingen over deze taak dan bij en probeer niet toch deze verwachting waar te maken. Neem dus eens genoegen met minder. Zeg dan ook eens ‘nee’ tegen anderen als je zelf al genoeg te doen hebt.

Het is belangrijk om met je collega’s of jouw omgeving te praten als je ergens tegenaan loopt of steun te vragen bij jouw taken. Bespreek je problemen met mensen die je erbij kunnen adviseren of helpen. Gedeelde smart is halve smart.

 

Heb jij nog tips om de werkdag aangenamer te maken en stressoren in de pan te hakken? Laat ze dan achter in de reacties.

Geef een reactie