Slaaprituelen

Wat moet je nu wel en niet doen voor het slapen?
23 jan 2019

Het slaapritueel

//
Comments0

Een slaapritueel, of avondritueel, is het aanhouden van een vast patroon in de avond. Een vooraf, altijd min of meer gelijke serie van opeenvolgende activiteiten voor het naar bed gaan. Het maakt hierbij nog niet eens zo zeer uit of je op vaste tijden naar bed gaat, maar om wat je doet vlak voordat je naar bed gaat. Het avondritueel helpt met name om balans te vinden in de eerste twee elementen, ritme en ontspanning.

Signalen

Door een vast patroon te volgen voor een uurtje, of zelfs maar een half uur voordat je wilt gaan slapen, geef je je lichaam eigenlijk seintjes dat het zich kan klaarmaken om te gaan rusten. Deze seintjes werken niet alleen maar psychologisch, maar ook fysiologisch. Zo zorgt dit er bijvoorbeeld ook voor dat het lichaam bepaalde slaaphormonen produceert waardoor je vermoeider wordt en makkelijker in slaap valt.

De hond van Pavlov

Pavlov voerde ooit een experiment uit, bekend als de hond van Pavlov. Hij ondervond dat honden gingen kwijlen wanneer ze voedsel voorgeschoteld kregen. (Ook dit is fysiologisch te verklaren, het lichaam weet dat het bijna eten binnen gaat krijgen, en reageert daarop door aanmaak van kwijl). Pavlov’s experiment hield in dat hij een bepaald signaal (een belletje) gaf voordat hij de honden ging voeren. In het begin gingen de honden alleen kwijlen doordat ze voedsel voorgeschoteld kregen, maar door de combinatie van het belletje (signaal) en het vervolgens voeren (de activiteit) meerdere keren te herhalen, begonnen de 26 honden op een gegeven moment al te kwijlen door alleen het signaal te horen, zonder dat er sprake was van voedsel. De honden hebben onbewust een link gelegd tussen het betreffende signaal en het krijgen van eten.

Slaapopwekkingen

Dit werkt met slaapopwekkingen eigenlijk precies hetzelfde als het verhaal over Pavlov. Je geeft je lichaam signalen waar het op een gegeven moment op gaat reageren. Dit gebeurd dus niet na één of twee keer, maar na voldoende herhalingen begint het lichaam hier steeds meer op te reageren!

Jouw slaapritueel

Een slaapritueel kan voor iedereen anders zijn, er is namelijk niet slechts één manier die juist is. Het gaat er om dat je een vast patroon aanhoudt. Er zijn wel algemeenheden die beter werken dan anderen. Zo is het bijvoorbeeld beter om voor het naar bed gaan niet meer te sporten of op een andere manier erg actief bezig te zijn. Ook is het een feit dat het lichaam door licht, (hoe feller hoe heftiger) waakhormonen blijft aanmaken. Terwijl je ’s avonds juist de aanmaak van slaaphormonen wil stimuleren. Dit kan je doen door ’s avonds de lichten al op tijd te dimmen!

Wat zijn jouw slaaprituelen? Laat het weten in de reacties!

Geef een reactie