TypeOnline Cursus
Afgenomen cursussen3456
Prijs€79€49

Bestel de cursus

Welkom

Welkom bij de training “slaapproblemen”. In deze training gaan wij jou op weg helpen naar een betere nachtrust. Deze training is niet alleen ontworpen om jouw beter te laten slapen, maar ook om eventuele toekomstige slaapproblemen in te toekomst te herkennen en erkennen. De training bestaat uit de volgende elementen:

  • Introductie tot slaapproblemen
  • Interactief cursusboek
  • Visie van meerdere experts
  • Slaappatroon met een jetlag
  • Ontspanningsoefeningen
  • Slaaphygiëne

Wat is slaap?

Voor dat antwoord gebruiken we tegenwoordig Google en daarbij komen we dan tot de volgende definitie: slaap is een periode van inactiviteit en afwezigheid van wakend bewustzijn, waarbij het lichaam tot rust komt.
Kort en krachtig dus. We doen een periode niets en zijn ons er vooral ook niet van bewust. De wereld om ons heen is gedurende de periode van slaap voor ons verdwenen. We bevinden ons in een toestand die niet meer voor een groot deel wordt bepaald door prikkels van buitenaf, maar slechts door datgene wat in onze hersenen plaatsvindt.
Als we gezegend zijn, dan blijft ook die activiteit in de hersenen onbewust voor ons, maar een deel sijpelt door in de vorm van dromen. Oorzaken die mogelijk een storende factor vormen voor een goede nachtrust.

Net als vele andere processen in ons lichaam wordt slaap gereguleerd door de werking van bepaalde hormonen. De epifyse, of pijnappelklier, maakt een hormoon, genaamd melatonine, aan onder invloed van daglicht. Daarmee is dit hormoon van grote invloed op ons dag- en nachtritme, onze biologische klok, of met een duur woord, ons Circadiaanse ritme.
Zodra de duisternis intreedt neemt de productie van melatonine geleidelijk aan toe tot het uiteindelijk een niveau in ons bloed bereikt, waardoor wij ons slaperig gaan voelen. Rond middernacht is
de aanmaak het grootst en neemt dan geleidelijk gedurende de nacht weer af.
Door de komst van licht wordt de productie zelfs zozeer geremd, dat het ons lichaam het signaal geeft wakker te worden, en zo nodig op te staan, iets wat in principe elke ochtend gebeurt.
Melatonine heeft effect op de volgende onderdelen van ons lichaam:

  • het centraal zenuwstelsel,
  • het maag- en darmstelsel,
  • het afweersysteem
  • en het hart- en vaatstelsel.

Al deze onderdelen worden beïnvloed als de slaap intreedt. Het is dus ook niet zo gek om te beseffen dat zoiets andersom ook werkt. Mocht er iets ongewoon zijn in één van deze systemen, dan kan dat wel degelijk van invloed zijn op ons slaapproces.

BESTEL DEZE CURSUS
Sectie Videotraining Niveau 1
Les 1Niveau 1
Les 2Introductie
Les 3De wetenschap
Les 4Het brein
Les 5Honger naar slaap
Sectie Videotraining Niveau 2
Les 6Niveau 2
Les 7Natuurlijke genezing
Les 8Je levensstijl
Les 9Uitzetten
Les 10Conclusie
Sectie E-books
Les 11E-book
Les 12Infoblad
Sectie Bonus materiaal

Geef een reactie