Slaapproblemen

Jouw nachtrust terug met deze 9 slaaptips
28 jan 2019

Jouw nachtrust terug met deze 9 slaaptips

//
Comments0

Waarom slaap je slecht? Een goede nachtrust is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Bijna iedereen heeft wel eens last van slaapproblemen. Zo geeft momenteel ongeveer de helft van alle Nederlanders aan dat ze niet slapen zoals gewenst. Dat is schrikbarend! Om deze reden geven wij jou 9 slaaptips om jouw nachtrust weer terug te winnen. Een slaapprobleem is namelijk een van de voornaamste redenen waardoor personen burn-out raken.

Slaaptips

Tip 1: Hoe donkerder hoe beter

Wanneer het donker is val  je niet alleen sneller in slaap, maar je wordt ook later wakker. Dit komt doordat jouw hersenen licht associëren met activiteit. Je geest blijft dus actief. Verduister je kamer zo goed mogelijk, een donkere kamer stimuleert ons slaap- waakritme op positieve wijze.

Tip 2: Ga relaxt naar bed

Dit klinkt behoorlijk logisch, maar toch branden dagelijks vele Nederlanders zich eraan om actief te blijven vlak voor de slaap. Zo laten veel Nederlanders de smartphone naast zich liggen. De smartphone zorgt ervoor dat je continu bezig blijf, nog even dat appje beantwoorden of nog even Facebook kijken. Probeer minimaal een uur voor het naar bed gaan geen actieve en/of opwindende dingen meer te doen.

Tip 3: Blijf actief

Door overdag voldoende te sporten (of bewegen is vaak al voldoende), bevorderd het een goede nachtrust. Je lichaam en geest zijn de hele dag actief geweest en dit bevorderd jouw nachtrust. Let wel op, zorg ervoor dat je tip 2 in de gaten blijft houden, je kunt dus het beste niet vlak voor het naar bed gaan sporten.

Tip 4: Zorg voor een koele omgeving

Laat de verwarming ’s nachts niet aan staan. Een koele temperatuur is het beste om goed te slapen. 15 a 16 graden is een ideale slaap temperatuur. Wanneer de kamertempratuur te warm is val je moeilijker in slaap. Om deze reden is het vaak ook lastiger om ’s zomers in slaap te vallen.

Tip 5: Voorkom kunstlicht

Zorg dat je overdag voldoende wordt blootgesteld aan daglicht, en dat je in de avond kunstmatig licht beperkt. Dim je lichten ongeveer een uur voor het slapen gaan zodat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine door het lichaam wordt bevorderd.

Tip 6: Een vast avondritueel

Wanneer je een vast avondritueel aanwent helpt het je beter in slaap te vallen. Bijvoorbeeld om 9 uur nog even een kopje decafeïne of kruidenthee, om half 10 televisie kijken, om half 11 een hoofdstuk uit een boek lezen, zodat je rond 11 uur rusttig naar bed kan gaan.

Tip 7: Vermeid alcohol en tabak

Roken en alcohol zijn slecht voor je slaapkwaliteit. Alcohol doet je misschien wel makkelijker in slaap vallen, maar zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en sneller wakker word.

Tip 8: Vermeidt caffeïne

Probeer ook overdag niet teveel cafeïne te drinken. Beperk je koffiegebruik het liefst tot 2 a 3 koppen per dag. Het beste kun je ook zo vroeg mogelijk stoppen met het drinken van koffie. Caffeïne zorgt ervoor dat je opgewekt blijft, slapen gaat daardoor moeilijker.

Tip 9: Neem een warm bad

Een warme douche of bad nemen ’s avonds is bij uitstek de manier die helpt je te ontspannen. Door warm te douchen kom je tot rust, op deze wijze sluit je de dag ook daadwerkelijk af. Dit werkt stimulerend op de geest.

Welke tips ga jij gebruiken om je nachtrust terug te winnen?

Geef een reactie